Одне
з найбільших осінніх свят в українському календарі була Покрова (14 жовтня).
Легенда оповідає так про походження цього свята: У 903 році військо сарацинів
напало на Візантію і дуже швидко оточило Константинополь. Місто опинилось в
скрутному становищі. Під час одного із богослужінь у Влахерській церкві люди
молили Богородицю про заступничество, і тоді Вона явилась і, знявши свій
покров, покрила ним усіх тих, хто молився, а разом з ними і все місто. Дуже
швидко військо сарацинів було розгромлене. На честь цієї події православна
церква святкує день Покрови.
Образ
Покрови завжди був символом України, адже він був найбільш шанованим у
охоронців волі української - козаків. Образу Покрови вони присягали на
вірність, образом Покрови їх благословляли. З особливим нетерпінням на Покрову
чекають дівчата, адже після Покрови починаються весілля, які тривають до
Пилипівки (27 листопада). Ті ж дівчата, які поки що не знайшли своєї долі,
повинні молитися святий Покрівонці:"Покровонько, Покровонько, покрий мені
головоньку". Не треба забувати, що Покрова схильна не до всіх дівчат, а
лише до охайних, тих, хто не лінується і веде здоровий та моральний спосіб
життя.
Народна матеріальна культура українців просякнута ідеєю звеличування
хліба: культ хліба в українців відігравав особливу роль, розкриваючись у
обрядово-ритуальній сфері та світоглядних уявленнях. Важко назвати
народ, серед якого у такому розмаїтті, як у українців, побутував би
обрядовий хліб. Він є головним атрибутом усієї обрядовості й насамперед
пов'язаний з життєвими циклами людини — від її народження до смерті.
Найбільшої різноманітності та символічності він набув у весільній
обрядовості, що цілком логічно: адже саме весілля в традиційному
українському суспільстві символізувало народження сім'ї і продовження в
поколіннях. Через це, аби забезпечити родинне щастя та безперервність
життя, такого великого значення надавалося магічності всіх обрядових дій та
обрядових атрибутів.
У
свою чергу весілля є одним з найбільш яскравих родинних свят, що поєднувало
покоління і родини. Весілля в
середовищі українців являло собою справжню урочисту драму, що супроводжувалася
музикою, співами, танцями, іграми, набуваючи характеру народного свята. Все
починалося зі сватання (рушників,
словин, брання рушників, змовин), коли представники родів молодого й
молодої домовлялися про весілля. Сватання з умиканням добре описане Левассер де
Бопланом стосовно XVII ст.: «Хоч хлібороби вважаються кріпаками, одначе здавна
користуються правом і свободою викрадати під час танку шляхетних дівиць, навіть
дочок свого поміщика. Але при цьому моторність і спритність необхідні: викрадач
неодмінно повинен вислизнути із здобиччю в сусідній лісочок і переховуватися
там не менше 24 годин. Тільки тоді прощають сміливця, інакше пропала його
голівонька». Єдиною умовою такого викрадання мала бути попередня згода самої
дівчини. Традиційне сватання, особливо поширене з XIX ст., відбувалося у формі
переговорів послів молодого з батьками дівчини. Цей досить складний обряд
вельми стисло описав Тарас Шевченко: «Покохавшись літо чи то два... парубок до
дівчиного батька й матері посила старостів, людей добромовних і на таку річ
дотепних. Коли батько і мати поблагословлять, то дівчина, перев'язавши
старостам рушники через плечі, подає зарученому своєму на тарілці або крамну,
або самодільну хустку».
На
весіллі неодмінно діяли так звані весільні
чини, кожний з яких виконував свою певну обрядову роль. Розпоряджався
весільним дійством дружко або староста (сват),
йому допомагала старостина (сваха,
свашка), що розпоряджалася подарунками, краянням хліба, покриванням
молодої. До почту молодих входили й особи, які виконували якісь одномоментні
функції: світилка, що стежила, аби
не згасли свічки при виконанні обряду посаду; хорунжий, що ходив із весільною корогвою; солов'ї, котрі «продавали» придане нареченої; гудаки (веселики, музики), які забезпечували музичне супроводження
весілля; кошельник — розпорядник
обряду обдарування; обряд пов'язування намітки виконували приданки, закосяни, свашки, випікання короваю — коровайниці, виготовлення вінків — вінкоплетниці, перевезення приданого — візники (возниці, кодаші). Усі ж
учасники весілля мали спільну назву весільних
гостей (сватів, сватьбових). Важливою складовою весільної обрядовості є вінчання — церковне освячення шлюбу,
впроваджене церквою відповідно до указу Синоду 1843 р. Воно повинно було
проводитись в один день із народним весіллям, але за традицією відбувалося
переважно до посаду — центрального дійства в народній весільній обрядовості.
Колись обряд розплітання коси та покривання голови молодої очіпком та наміткою
здійснювався у домі молодої приданками та свекрухою, наприкінці ж XIX ст. — як
у домі молодої, так і в оселі молодого приданками, свекрухою, а іноді й самим
молодим. Наречену садовили на діжу, брат або приданка розплітали їй косу і мастили
волосся маслом або медом. Обряд посаду нерідко поєднувався з покриванням: свахи
покривали голову нареченої білою наміткою — серпанком, поверх якої надягали весільний вінок.