Весілля
є одним з найбільш яскравих родинних свят, що поєднувало покоління і родини. Весілля
в середовищі українців являло собою справжню урочисту драму, що супроводжувалася
музикою, співами, танцями, іграми, набуваючи характеру народного свята. Все
починалося зі сватання (рушників, словин, брання рушників, змовин),
коли представники родів молодого й молодої домовлялися про весілля. Сватання з
умиканням добре описане Левассер де Бопланом стосовно XVII ст.: «Хоч хлібороби
вважаються кріпаками, одначе здавна користуються правом і свободою викрадати
під час танку шляхетних дівиць, навіть дочок свого поміщика. Але при цьому
моторність і спритність необхідні: викрадач неодмінно повинен вислизнути із
здобиччю в сусідній лісочок і переховуватися там не менше 24 годин. Тільки тоді
прощають сміливця, інакше пропала його голівонька». Єдиною умовою такого
викрадання мала бути попередня згода самої дівчини. Традиційне сватання, особливо
поширене з XIX ст., відбувалося у формі переговорів послів молодого з батьками
дівчини. Цей досить складний обряд вельми стисло описав Тарас Шевченко:
«Покохавшись літо чи то два... парубок до дівчиного батька й матері посила
старостів, людей добромовних і на таку річ дотепних. Коли батько і мати
поблагословлять, то дівчина, перев'язавши старостам рушники через плечі, подає
зарученому своєму на тарілці або крамну, або самодільну хустку».
На
весіллі неодмінно діяли так звані весільні чини, кожний з яких виконував свою
певну обрядову роль. Розпоряджався весільним дійством дружко або староста
(сват), йому допомагала старостина (сваха, свашка), що розпоряджалася
подарунками, краянням хліба, покриванням молодої. До почту молодих входили й
особи, які виконували якісь одномоментні функції: світилка, що стежила, аби не
згасли свічки при виконанні обряду посаду; хорунжий, що ходив із весільною
корогвою; солов'ї, котрі «продавали» придане нареченої; гудаки (веселики,
музики), які забезпечували музичне супроводження весілля; кошельник —
розпорядник обряду обдарування; обряд пов'язування намітки виконували приданки,
закосяни, свашки, випікання короваю — коровайниці, виготовлення вінків —
вінкоплетниці, перевезення приданого — візники (возниці, кодаші). Усі ж учасники
весілля мали спільну назву весільних гостей (сватів, сватьбових). Важливою
складовою весільної обрядовості є вінчання — церковне освячення шлюбу,
впроваджене церквою відповідно до указу Синоду 1843 р. Воно повинно було
проводитись в один день із народним весіллям, але за традицією відбувалося
переважно до посаду — центрального дійства в народній весільній обрядовості.
Колись обряд розплітання коси та покривання голови молодої очіпком та наміткою
здійснювався у домі молодої приданками та свекрухою, наприкінці ж XIX ст. — як
у домі молодої, так і в оселі молодого приданками, свекрухою, а іноді й самим
молодим. Наречену садовили на діжу, брат або приданка розплітали їй косу і
мастили волосся маслом або медом. Обряд посаду нерідко поєднувався з
покриванням: свахи покривали голову нареченої білою наміткою — серпанком,
поверх якої надягали весільний вінок.